Velmi významně o problémech vztahu mezi teorií a praxí i možnostech jejich řešení vypovídá srovnání pojetí systému penzijního zabezpečení a pojištění v případě volebního programu ANO (do říjnových voleb v roce 2017) a programu vlády premiéra A. Babiše z 18. prosince 2017.
Nejdříve stručný teoretický úvod:
Pokud někdo někdy bude chtít zahájit skutečné reformy, které posílí financování odvětví produktivních služeb (odvětví spojených s nabýváním a uchováním lidského kapitálu, jejichž efekt se projeví zpětným působením rozvíjejících se schopností člověka na ekonomický růst), bude muset začít reformou penzijního systému. Právě zde, v oblasti vlivu odvětví produktivních služeb (konkrétně synergických efektů celoživotního vzdělávání a cíleně zaměřené péče společně s dalšími možnostmi, které lze využít) se nabízejí tak výrazné efekty, že na základě nich dojde k posílení role těchto odvětví. Začnou se totiž rozvíjet na vlastním ekonomickém základě. Na základě financování z ekonomických efektů, které jejich působením vznikají. K tomu ovšem potřebujeme přejít k plně zásluhovému a plně uzavřenému penzijnímu systému (ve kterém lze řešit problém příjmové solidarity jednotnou základní penzijní dávkou). Řazením reformních kroků a jeho zdůvodněním se budeme zabývat v samostatné části.
Porovnání výše zmíněných programů (volebního a vládního):
Volební program ANO (tučně zvýrazněno to nejdůležitější):
14. PRÁCE A SOCIÁLNĺ VĚCI
Stáří a ani obtížná životní situace nesmí být pro občany hrozbou. Stát musí pomáhat, ale nesmí připustit, aby jeho pomocná ruka byla chapadlem, které člověka drží v pasivní závislé roli. Sebevědomý občan potřebuje pomoc v situaci, kterou sám nemůže ovlivnit, nikoliv v situacích, na které se může připravit a v rámci možností se na jejich řešení finančně podílet. Prosadíme transparentnost a předvídatelnost růstu důchodů, včetně důchodů invalidních. Počítáme s pravidelnými valorizacemi důchodů navázanými na ceny spotřebního koše a růst průměrné mzdy. Nepřipustíme využívání prostředků vybraných na důchodovém pojistném k jinému účelu, nepřipustíme, aby vzorec pro valorizaci důchodů byl měněn v neprospěch důchodců včetně příjemců důchodů invalidních.
•
Prosadíme opatření, která zabrání nezaslouženě nízkým důchodům lidí, kteří pečovali o děti nebo jiné závislé členy rodiny. Při výpočtu důchodu bude doba péče nejen započítána jako
odpracovaná, ale bude i finančně zvýhodněna (uplatníme fikci, že pojištěnec měl vyměřovací
základ, jehož výši stanoví zákon). Navrhneme zvýšení základní výměry důchodů.
•
Prosadíme možnost dřívějšího odchodu do důchodu pro lidi pracující v náročných profesích. Na zvláštní důchod bude platit odvody jejich zaměstnavatel, zaměstnanec se bude moci rozhodnout, zda ho bude čerpat před nástupem do řádného důchodu nebo později v souběhu s ním.
•
Prosadíme dlouho odkládanou reformu důchodového systému založenou na principech:
― zachování stávajících nároků;
― směrování zásadně do budoucna;
― záruky základního státního důchodu pro každého, kdo v zemi odváděl daně z příjmu po zákonem stanovenou dobu. Výše důchodu nebude závislá na výši odvodů a bude se
měnit automaticky ve vazbě na zákonem určený statistický ukazatel;
― doplnění základního důchodu o zásluhovou část závislou na výši a době odvodů. Doba péče o dítě nebo jiného závislého člena rodiny bude při výpočtu zvýhodněna;
― správa příjmů a výdajů důchodového systému bude oddělena od státního rozpočtu prostřednictvím sociální pojišťovny;
― možnost využití dalších státem podporovaných forem zajištění stáří podle možností
a uvážení každého občana. Motivací k tomu bude snížená daňová i odvodová zátěž lidí
v aktivním věku.
•
Zasadíme se o zlepšení podmínek života seniorů. Podpoříme jejich volnočasové aktivity, celoživotní vzdělávání. Prosadíme zvýšenou právní ochranu, návrat úcty a respektu ke stáří. Do služeb zaměstnanosti zařadíme také aktivní práci s osobami v předdůchodovém věku, odchod do důchodu nesmí být jedinou možností, jak řešit problémy na trhu práce. Všichni musí mít možnost včas změnit profesi, využít celoživotních znalostí a zkušeností a vykonávat práci, která je uspokojí a bude v souladu s jejich schopnostmi a možnostmi. Mezi naše hlavní priority patří zajištění kvalitního, bezpečného a dostupného systému sociálních služeb...
Program vlády premiéra A. Babiše z 18. prosince 2017 (tučně zvýrazněno to nejdůležitější):
Připravíme a prosadíme novelu zákona o důchodovém pojištění, která zvýší základní výměru důchodu na 10 % průměrné mzdy. Tím přispějeme ke zvýšení životní úrovně lidí s nízkými důchody, kde základní výměra tvoří významnou část důchodu, aniž by byl narušen princip zásluhovosti. Zachováme pravidla pro valorizaci navázanou na růst mezd a index spotřebitelských cen. Novela zákona o důchodovém pojištění upraví navýšení důchodu o 1000 Kč lidem, kteří dosáhnou věku 85 let. Připravíme návrh na dřívější odchod do důchodu pro zaměstnance pracující v náročných profesích.
Sestavíme odborný pracovní tým pro důchodovou reformu, který zhodnotí dosavadní návrhy, aktuální situaci a předpokládaný vývoj a předloží návrh řešení, které zachová stávající nároky, definuje standard plošného zabezpečení ve stáří na principu solidarity, posílí princip zásluhovosti a bude motivovat lidi v aktivním věku, aby využívali podporované formy individuálního zajištění na stáří. Návrh zachová výhody stávajícího systému, jako jsou stabilita a vysoká míra právní jistoty, nízká nákladovost, profesionalita a veřejnosprávní záruky při správě pojistného a zároveň oddělí správu příjmů a výdajů důchodového pojištění od státního rozpočtu. Systém nastavený reformou musí být stabilní, srozumitelný a finančně zajištěný, proto bude změna realizována v podobě, která si získá širokou politickou a společenskou podporu.
Nastavíme pravidla pro tvorbu sítě sociálních služeb s cílem zajistit kvalitní, včasné, místně i finančně dostupné služby ve skladbě požadované klienty. Důraz budeme klást na rozvoj služeb, které umožní klientům co nejdéle žít v domácím prostředí. Zároveň definujeme standardy a podmínky jednotlivých služeb, které budou východiskem pro spravedlivé a řízené financování včetně pravidel spolufinancování a úhrad. Financování sociálních služeb bude vyvážené, vícezdrojové, spolehlivé a předvídatelné
Pokud porovnáme oba přístupy, tak lze říci následující:
- Přístup, který je obsažen ve volebním programu ANO, si je vědom ekonomických efektů, které jsou obsaženy v možnosti prodloužit období produktivního uplatnění člověka na profesních trzích s využitím odvětví produktivních služeb, a nástin reformy penzijního systému směřuje k využití těchto možností. Nepřímo naznačuje nutnost přejít k plně zásluhovému a plně uzavřenému systému.
- Přístup, který je obsažen v programu vlády premiéra A. Babiše z 18. prosince 2017 si této možnosti vědom není, v podstatě navrhuje jen pokračování stávajícího systému.
Proč je tak důležité upozornit na tento moment:
Ukážeme, že lze srozumitelně vyložit, jak formou reforem, jejichž jedním z prvních kroků je reforma penzijního systému zaměřená na vytvoření motivací k prodloužení doby produktivního a plnohodnotného uplatnění člověka (v návaznosti na jeho předcházející profesní dráhu), nastartovat proces přechodu k ekonomice, která bude založena na dominantní roli produktivních služeb. Pak bude velmi významně záviset na tom, k jak efektivní interiorizaci (chápání toho, o co jde, jak odbornou, tak i veřejnou sférou) dojde. Jde o to, aby se politice vrátil původní smysl, tj. její role řešení společenských problémů, na rozdíl od současných deformací, kdy slouží k distribuci společenských pozic s cílem různými formami vyvádět veřejné prostředky ve prospěch politických investorů.
Z výše uvedeného vyplývají i některé konkrétní závěry:
- Velmi účinnou formou spojení teorie s praxí se může stát obyčejná osvěta.
- Nutným předpokladem však je, aby bylo srozumitelně vysvětleno, jakými změnami může společnost projít, pokud mají být řešeny současné problémy.
Postup reformy (kroky, alternativy, podmínky sine qua non):
Z dosavadní analýzy možnosti realizace komplexních reforem zaměřených na "nastartování" odvětví produktivních služeb jako dominantního ekonomického sektoru vyplývá následující:
Podmínkou, bez které to nejde, kterou nelze obejít, je aby se v určité, a to ne nepodstatné části ekonomického systému, vytvořila zpětná vazba mezi ekonomickými efekty vybraného segmentu (části) odvětví produktivních služeb a zdroji financování těch subjektů produkujících tyto služby, které se o tyto efekty zasloužily, vazba fungující na smluvním základě (nezprostředkovaná rolí arbitra spojeného s rolí státu, který určí, komu vzít a komu dát). Tj.:
1. Vytvoří se prostor pro kontrakty svobodných smluvních stran.
2. Na základě těchto kontraktů budou subjekty poskytující produktivní služby získávat zdroje pro své fungování a svůj rozvoj.
Teprve v takových podmínkách a právě v takových podmínkách lze odstartovat expanzi příslušných segmentů produktivních služeb založenou na generování a šíření inovací v dané oblasti, tj. v oblasti ekonomických efektů pocházejících z nabývání a uchování lidského kapitálu (těch lidských schopností, které nacházejí uplatnění a ocenění v ekonomické oblast).
Nyní totéž trochu konkrétněji a s využitím stávajících poznatků:
Takovou oblastí (segmentem odvětví produktivních služeb) by mohlo být například vysoké školství, pokud by jeho financování bylo založeno na principu přenesené ceny:
Každý platí:
- až z toho, co mu vzdělání vynese,
- podle toho, kolik mu vynese,
- přímo tomu, kdo mu vzdělávací služby poskytl.
V kombinaci s tvorbou absolventských sítí zásadním způsobem zvyšujících uplatnitelnost (a zejména týmovou uplatnitelnost) absolventů by to odstartovalo zásadní proměny společnosti směrem k vysoce dynamickému ekonomickému rozvoji, který využívá nevyčerpatelné bohatství přírody, v níž se tento rozvoj odehrává.
Z řady důvodů však v této oblasti se v potřebné době pro potřebné změny prostor patrně neuvolní. Z odvětví univerzitního školství se stalo jedno z nejkonzervativnějších a nejsetrvačnějších odvětví, podobně jako z cechovní výroby na počátku průmyslové revoluce. Veřejné školství reprodukuje mocné reprezentace, které z nátlakových pozic získávají prostředky nezávisle na skutečné produktivnosti. Kapitační platba vedla k masifikaci a následnému zhroucení kvality vzdělávacích procesu na veřejných vysokých školách. Veřejné univerzity (resp. jejich reprezentace) se v podstatě vzdaly zodpovědnosti za kvalitu vzdělání na základním a středním stupni, protože z hlediska způsobu těžby finančních prostředků nátlakovým nárokováním vůči státu (daňovým poplatníkům) jim to vyhovuje.
K tomu přistupuje i fakt, že podobně jako mainstreamová mediální sféra i reprezentace veřejného univerzitního školství se dostaly pod kontrolu současné globální moci, podobně jako mainstreamová mediální sféra přestaly plnit svoji kritickou funkci, ale postavily se proti přirozenému zrání veřejného mínění, proti procesu rozpoznávání toho, o co jde. Lze sice očekávat, že zde v nějaké perspektivě dojde k pokusům i prosazení obnovy společenských funkcí univerzitního školství, ale vzhledem k míře úpadku bude proces nápravy zdlouhavý.
Mnohem nadějnější se jeví segment odvětví produktivních služeb, jehož efekty se projevují v oblasti prodloužení doby dobrovolného produktivního uplatnění člověka. Zde je základní podmínkou pro vytvoření podmínek (1-2), o kterých jsme hovořili, plně zásluhový a plně uzavřený penzijní systém. Přitom, jak jsme ukázali již dříve, jde tímto směrem jít velmi postupně, formou zavedení a rozšiřování plně zásluhové a plně uzavřená postgraduální nadstavby současného průběžného systému. Tato cesta nabízí i několik praktických výhod:
- Způsob odchodu do důchodu produktivně činných osob je upraven zcela nevhodně a tak jak tak bude muset být řešen vhodnějším způsobem.
- Osoby, kterých se změny týkají z hlediska jejich základních ekonomických zájmů, jsou zkušené, vzdělané, motivované.
- Vzhledem k tomu, že jednou z příslušného typu služeb je vzdělání (typu celoživotního vzdělání) poskytující upgrade pro plnohodnotné uplatnění ve vyšším věku, mohla by pro tento projekt být získána i dosud fungující část univerzitního vzdělání.
Radim Valenčík,
TOP komentátor
Zdroj: http://radimvalencik.pise.cz/5364-vize-082-jeste-k-babisovi-a-penzim.html
Žádné komentáře:
Okomentovat