V Litvě spotřebovávají více alkoholu než v jiných zemích světa, včetně sousedního Ruska, Běloruska či Polska, uvedl Deutschlandfunk.
Na začátku nového roku byla v zemi zakázána reklama alkoholických nápojů, nicméně zahraniční časopisy našly zvláštní způsob, jak splnit požadavky zákona. Stránky s reklamou alkoholu jsou buď vytrhávány nebo zapečetěny, což již vyvolalo vlnu nelibosti a kontroverze mezi Litevci.
Podle Světové zdravotnické organizace Litva zkonzumuje více alkoholických nápojů, než v jakákoli jiná země na světě. Proto od počátku roku vstoupily v platnost nové zákony, ale vyvolávají spoustu kontroverzí, napsal Deutschlandfunk.
Podle publikace, reklama piva v litevském televizi se nijak neliší od německé – a teprve nyní to bylo zakázáno: od začátku roku 2018 nesmějí litevská média propagovat alkoholové produkty. Podle ministra zdravotnictví musí reklama na alkohol zmizet z otevřeného přístupu.
Příčinou je masový alkoholismus, v němž Litva získala smutný status mistra světa,vysvětluje Deutschlandfunk. Podle statistik se v roce 2016 v zemi vypilo 18,2 litrů čistého alkoholu na osobu, což je mnohem více, než v sousedním Bělorusku, Rusku nebo Polsku.
Vysoké daně z alkoholu a zákaz nočního prodeje alkoholických nápojů mimo bary v Litvě jsou ulatněny již od počátku roku. Od ledna se zákony zpřísnily: prodej alkoholu v prodejnách ve všední dny je nyní povolen pouze do 20 hodin a v neděli - do 15 hodin. Navíc je zakázán prodej alkoholických nápojů osobám mladším 20 let, stejně jako reklama na alkohol.
Na litevskou prezidentku Dalii Grybauskaite v těchto dnech vylila vlna rozhořčení uživatelů sociálních sítí. Jak bylo uvedeno v článku, tato reakce mezi občany byla vyvolána právě zákazem reklamy na alkohol a jeho uplatněním. Ovšem v případě, že litevský tisk od začátku roku 2018 se zastavil příslušnou reklamu, společnosti distribuující zahraniční noviny, našly jiný způsob: stránky reklamy na alkohol stránky jsou vytržené nebo prostě přelepené páskou. Výsledkem je, že čtenáři zahraničních časopisů, jako je Cosmopolitan nebo National Geographic, zjistí, že stránka byla smazána, aby byla v souladu s čl. 29 zákona o kontrole alkoholu.
V této souvislosti opozice obvinila vládu Vilniusu z cenzury, zavedené pod záminkou zdravotních problémů, uvedl Deutschlandfunk. Vláda na to reagovala a chce znovu od února povolit inzerci na alkohol v zahraničních časopisech - jako výjimku. Nicméně novináři kritizují vzniklou situaci, označili ji za směšnou, a vyjádřili názor, že v případě, že zahraniční média budou mít výjimku, povede to k novým diskusím a sporům o tom, proč zahraniční časopisy získaly takovou výsadu.
Obecně platí, že většina litevských občanů iniciativu vlády zakázat reklamu na alkoholické nápoje vítá, tvrdí Deutschlandfunk. Ale je to spíše symbolický akt než způsob, jak skutečně vyřešit problém. Mezi litevskými novináři existuje názor, že zpřísnění zákona pouze vlije olej do ohně. Taková opatření nezadrží lidi konzumovat alkohol a lidem s alkoholovou závislostí nepomohou. Proto je zákon jen zinscenovaným bojem proti alkoholu, zatímco ve skutečnosti by bylo lepší zavést speciální vzdělávací programy nebo lépe organizovat lékařskou pomoc pro závislé osoby. V každém případě je nutné zlepšit sociální strukturu, napsal deník.
Ukazuje se, že unáhlené revoluční zákony, které zasahují do životního stylu občanů (podobně jako totální zákaz kouření v hospodách v ČR), mohou přinést spíše více škody, než užitku. Řada lidí to chápe jako neoprávněný zásah do jejich soukromých práv a obecněji i do zásahu vlastnických práv (například, že otázka kouření by měla být věcí majitelů restaurací). V neposlední řadě to pak vypadá, že se vlády a zákonodárci zabývají naprosto nesmyslnými věcmi místo toho, aby řešili pro občany zcela zásadní problémy - sociální systém, nezaměstnanost, vzdělávání a péči o rodinu.
Žádné komentáře:
Okomentovat