Ledoborec Krasin je legendární ruský (sovětský) ledoborec, který sehrál klíčovou roli při záchraně trosečníků vzducholodi Italia v roce 1928. Byl postaven v roce 1917 v britských loděnicích v Newcastlu původně pod jménem Svjatogor. V roce 1927 byl přejmenován na počest bolševického politika Leonida Krasina.
V době svého vzniku byl Krasin největším a nejvýkonnějším ledoborcem na světě. Jeho konstrukce umožnila prorazit silný arktický led a operovat v extrémních podmínkách. Využíván byl do roku 1971. Po roce 1989 byl zpřístupněn jako muzejní loď a stal se jednou z turistických atrakcí Sankt Petěrburgu.
V květnu 1928 havarovala italská vzducholoď Italia při návratu ze severního pólu. Trosečníci přežívali na ledové kře v Severním ledovém oceánu, severovýchodně od Špicberk téměř 48 dní.
Sovětský ledoborec Krasin byl povolán na záchrannou misi, kterou sledoval celý svět. Krasin vyrazil 15. června 1928 z Leningradu. V norském Bergenu naložil zásoby vynikajícího cardiffského uhlí a 12. července zachránil trosečníky z tzv. „Červeného stanu“.
Jedním ze zachráněných nešťastné polární výpravy byl i velitel, generál Umberto Nobile, který si při havárii zlomil nohu. Dožil se 93 let.
Dalším zachráněným byl český fyzik František Běhounek, který se během letu věnoval výzkumu kosmického záření. Později o ztroskotání napsal knihu "Trosečníci polárního moře."
Krasin nebyl zdaleka jediný, kdo se snažil trosečníky zachránit. Při záchranném letu zahynul norský polární badatel Roald Amundsen. Předpokládá se, že se jeho letoun zřítil v mlze jižně od Medvědího ostrova do Barentsova moře. Amundsenovo tělo se nikdy nenašlo.
Zdroj fcb Zuckerberg
Žádné komentáře:
Okomentovat