Otázky ke směřování managementu a ukázky konkrétních příkladů
manažerské praxe úspěšných českých a slovenských firem, to byla náplň čtvrtého
setkání z cyklu Kam kráčí management, které již tradičně uspořádala Česká
manažerská asociace Regionální klub Morava pod vedením Zdeňka Bílka a ve
spolupráci s Nadací ZET profesora Milana Zeleného.
Na pozvání generálního
ředitele společnosti Agrotec Martina Rady se do Hustopečí sjeli manažeři
z regionálních firem a členové České manažerské asociace. Své zkušenosti a
know-how sdíleli ti nejpovolanější: Lubomír Stoklásek, generální ředitel
společnosti Agrostroj Pelhřimov a Manažer roku 2011, slovenský podnikatel a
motivační kouč Peter Krištofovič a hostitel setkání Martin Rada, generální
ředitel společnosti Agrotec a finalista soutěže Manažer roku 2016.
Ústřední linkou manažerského
setkání bylo téma růstu. Ale ne jen růstu hospodářského, ale také růstu
osobního, společenského, znalostního i zaměstnaneckého. Peter Krištofovič
upozornil na paradox dnešní doby: „Evropa
žije v ekonomicky nejúspěšnější době, zároveň má ale nejvyšší počet
depresí, co kdy měla.“ Svou prezentací Be a happy manager se pokusil dokázat,
že vybudovat dobrý byznys a zároveň mít funkční vztahy a spokojený život není
nonsens. K podložení této vize použil hned několik příkladů ze své praxe,
kterou má ověřenou v několika státech, kde provozuje své podnikatelské
aktivity. Dle jeho zkušeností lidem více než peníze chybí povzbuzení.
V této souvislosti je klíčová role manažera či přímého nadřízeného. Osobnost
přímého nadřízeného totiž výrazně ovlivňuje pracovní prostředí, a je z perspektivy
zaměstnance dokonce důležitější než jeho plat, zaměstnanecké výhody nebo
firemní kultura.
Ve firmě Agrostroj Pelhřimov
roli přímého nadřízeného plní vedoucí projektových týmů, na kterých je
fungování firmy postaveno. „Tímto
systémem se nám podařilo nastavit efektivně komunikaci. Víme totiž, že 99 %
problémů plyne ze špatné komunikace,“ popsal Lubomír Stoklásek. V posledních
letech vzrostla firma pětkrát a tržby desetkrát. Lidský kapitál je pro firmu
zásadní, a tak se Manažer roku 2011 rozhodl, že ho bude budovat od píky. Vzal
vzdělávání mladé generace do vlastních rukou a začal úzce spolupracovat
s regionálními školami, učiteli a rodiči mladých žáků. Díky tomu se
dlouhodobě podílí na zaměstnatelnosti mladých lidí v regionu, z nichž
mnozí profesně zakotví právě ve společnosti Agrostroj Pelhřimov. Zaměstnanci
Agrostroje se podílí na mnoha rozhodnutích, sami si vybírají, na jakých židlích
chtějí sedět, a jak by mělo vypadat jejich pracovní prostředí. „A tak máme stropy výrobních hal modré jako
oblohu, podlahy zelené jako trávník a sloupy fialové. Snažím se je vtáhnout do
rozhodovacího procesu, přibližuji se tak konceptu, který bych rád realizoval–podle
vzoru Komenského - Práce hrou,“ svěřil se Lubomír Stoklásek.
Spolupráci s odbornými
školami aktivně realizuje také Agrotec pod vedením Martina Rady. „Učíme žáky pracovat přímo na našich
moderních strojích, aby drželi krok s technologickým vývojem. Školy totiž
mnohdy praktické předměty učí na strojích, které už žák nemá ani šanci v terénu
potkat. Nebo, v horším případě, si s žáky o práci pouze vykládají. “Agrotec
pro rozvoj svých zaměstnanců zavedl speciální projekt s názvem Q2
(IQ + EQ), jehož heslo zní Firma jsme my!
„V projektu klademe důraz také na emoční
inteligenci zaměstnanců a její roli ve firemním prostředí. Snažíme se podporovat vnitřní energii týmů,
která je jejich hnacím motorem a tvoří firmu. Proto v projektu Q2 usilujeme
o to, aby se v rámci firmy budovaly dobré mezilidské vztahy a Agrotec se
pro své zaměstnance stal srdeční záležitostí. Jednoduše se snažíme rozšiřovat
síť Srdcařů, kteří budou šířit dobrou firemní energii.“
Řečníci se shodli na tom, že je
důležité nahlížet na věci z různých úhlů pohledu. Selektivní vnímání je
mocný podvědomý proces, který nevědomky ovlivňuje naše rozhodování a podporuje profesionální
slepotu. „Nevidím důvod, proč by firma po
patnácti letech fungování měla být nudná a naše očekávání nulová,“ popsal
časté příklady vývoje firem Peter Krištofovič. Aby se firma mohla neustále
rozvíjet, je potřeba podporovat diverzifikované týmy. „Tím, že budeme do svého týmu vybírat zaměstnance, kteří mají podobné
vnímání a tvoří homogenní skupinu, se nikam neposuneme. Konflikt není špatná
věc, měl by být vnímán spíše jako příležitost,“ uzavřel exkluzivně pro TOP Týdeník.
Žádné komentáře:
Okomentovat